Folkekirkens Skoletjeneste
Frederiksværk Provsti


Helligkilder

(0.-3. kl.)

Hvad betyder det egentlig, når man siger noget er helligt? Hvordan kan en kilde være hellig, og hvorfor hedder den hellige Helene Kilde i Tisvildeleje Helene?


I projektet skal eleverne undersøge, hvad det betyder, at noget er helligt for nogen. De får igennem praktiske øvelser mulighed for at vurdere hellighedsgraden af forskellige ting og blive fortrolige med begrebet.
 

I Tisvildeleje ligger en særlig helligkilde, som efter sigende har fået navn efter en helgen ved navn Helene. Der er mange forskellige udgaver af sagnet om Sankt Helene. For at få historien helt ind under huden, skal eleverne dramatisere de forskellige udgaver for hinanden.
 

Tag eleverne med på opdagelse i lokalområdet - Projektet lægger op til et besøg ved Helene Kilde samt Helenes grav i Tisvildeleje eller en af de mange
andre helligkilder i Nordsjælland. I det tilhørende undervisningsmateriale er der information om alle helligkilder i området, så de kan besøges og fortælles om. Kirkebesøg afvikles enten i Tisvildeleje eller i egen kirke, hvor præsten vil fortælle historier om lokalområdet.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Juleprojekt: Der er længe, længe til..

(0.-4. kl.)

Kan man blive glad for en gave, man ikke har ønsket sig? Og hvad venter man egentlig på i december?

Historien
December er ikke som den plejer. Anna og Otto skal nemlig bo hos deres mormor og morfar, mens deres mor er i Spanien for at genoptræne sin dårlige ryg.  Selvom de altid har det hyggeligt sammen med mormor og morfar, så bliver det ikke det samme uden mor.
For at give Anna og Otto noget andet at tænke på, har mor lavet en pakkekalender til dem. Men den er ikke helt almindelig, for pakkerne indeholder både gaver og opgaver.
Pakkekalenderen sender de to børn ud på oplevelser, hvor de møder forskellige mennesker og får indblik i, at julen både er ventetid, travl forberedelsestid og traditionsrig højtid.
Til projektet hører en oplæsningsbog, en lågekalender og en hjemmeside med baggrundsmateriale, elevopgaver samt forslag til aktiviteter. Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og der læses et kapitel i bogen.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Gummi-T

(1.-4. kl.)

Hvad gør man, hvis man er en slapsvans, men har en far, der vil have, man skal være stærk som Tarzan? Hvordan er det pludselig at få store muskler og spytte langspyt? Og er det stadig musklerne, der er vigtige, når man skal svare på et kærestebrev?


Med udgangspunkt i bogenGummi Tarzanog filmen Gummi Tskal elevernes arbejde med begreber som mod, styrke og venskaber. De skal bl.a. overveje, hvornår man er stærk, og hvornår man er svag samt reflektere over betydningen af venskab og det at stå ved sig selv.


For at perspektivere temaerne inddrages udvalgte bibeltekster som fx fortællingen om Zakæus og David og Goliat.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang


Klassikere

Projekter under kategorien klassikere kan fortsat bestilles og benyttes, men evt. foredrag, museumbesøg og work-shops mv. følger ikke med. Der vil dog altid være mulighed for kirkebesøg (skriv meget gerne til os, hvis du genbruger materiale). Du kan tilmelde dig et eller flere klassikerprojekter under fanen Tilmelding ved at notere, hvilke projekter du ønsker under feltet "Klassikerprojekter eller lærerkurser".


Påskens fortællinger

(2.-7. kl.)

Undervisningsmaterialet består af en hjemmeside, som eleverne kan arbejde med gennem billeder og tekster. Hjemmesiden giver overblik over påskens begivenheder og centrale bibelfortællinger gennem en række kunstbilleder fra Palmesøndag, skærtorsdag, Langfredag og Påskemorgen. Eleverne skal både sætte krop og bevægelse på centrale kristendomsfaglige begreber og perspektivere til aktuelle påsketraditioner og symboler. Under det tilhørende kirkebesøg forklarer præsten om påskens betydning i kristendommen.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Sorg og Livsmod

(1.-3. kl.)

Et stort antal børn rammes hvert år af sorg. I detteundervisningsmateriale sættes der med udgangspunkti seks nyproducerede tegnefilm fokus på, hvordansorgen over at miste en forælder, at leve i enskilsmissefamilie eller i en familie med misbrug, kronisk
sygdom eller manglende tilstedeværelse kan opleves.Eleverne skal arbejde med typiske sorg-reaktioner medhenblik på at styrke indlevelse og handlekompetence,
når man møder en kammerat i krise.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Formet af ler

(1.-4. kl.)

”Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, ..” (1. Mosebog 2,7).

Gør dine elever fortrolige med de to skabelsesberetninger fra Det Gamle Testamente på en kreativ og skabende måde. Eleverne skal arbejde med ligheder og forskelle i de to bibelske fortællinger med kig ud til andre religioners skabelsesmyter.

Ved hjælp af en lille film bliver eleverne præsenteret for lerets historie, hvordan det har spillet en vigtig rolle i flere religioners skabelsesmyter, og hvordan leret på tværs af tid og kulturer har en væsentlig betydning for menneskers liv. Undervejs i arbejdet med fortællingerne skal eleverne selv skabe væsener ud af ler og afprøve forskellige metoder og teknikker, som fremkalder personlighed og karakter. Elevernes væsener bruges som brikker i det afsluttende, evaluerende spil.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Hr. Nissen flytter med

En Julefortælling (0.-3. kl.)

Hvem er Niels Gårdbo? Hvor er alt julepynten blevet af?
Og hvad betyder det egentlig, at nissen flytter med?


Viggo, Wilma og deres hund Hr. Nissen bor på skift hos far og mor. Sådan er det også i december måned. Men i år er noget anderledes. Da de skal finde julepynten frem i laden hos far, er kasserne væk. Hr. Nissen finder dog et enkelt stykke julepynt: En engel, der hører til hjemme hos mor.


Far og Wilma mener, det er nissen, der er på spil, men Viggo er ikke overbevist. Han er vokset fra det der med nisser, synes han selv. Og så alligevel ikke helt, for hvad var det, Hr. Nissen fik færten af ude i laden? Og så Wilma virkelig noget rødt, bevæge sig i den mørke krog?

Lågekalender og fortælling
Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og der læses et kapitel i historien. Efterfølgende kan eleverne fordybe sig yderligere i dagens emne på hjemmesiden. Det er dermed muligt at indlede hver dag i december med en kort lektion omkring julens mange genstande, mysterier og traditioner. Eleverne får således indsigt i, at julen, som den kendes i Danmark, både har afsæt i folketroen og kristendommen.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Julen har bragt velsignet bud (udgået)

Julepakke (0.-3. kl.)

Folkekirkens Skoletjeneste har sammensat en skøn julepakke, som tager udgangspunkt i engle som sendebude i de bibelske fortællinger om bebudelsen og Jesu fødsel.

Pakken lægger op til en hel dag med hygge og kreativtitet.

Indhold:
Fortællingerne Bebudelsen og Jesu fødsel.
Kopiark med fokus på engle i Bibelen.
Filmguide til fremstilling af kreativt produkt.
Materialer til de kreative produkter.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Monstre på spil

I kristendom, myter og folketro (1.-3. kl.)

Folketroen og religionerne er fulde af monstre. Men hvorfor er det egentlig sådan? Hvad kendetegner så forskellige monstre som drabelige drager, modbydelige marer og tumpede trolde? Og kan monstrene overhovedet overvindes? Eleverne skal i dette projekt stifte bekendtskab med monstre fra Bibelen, den nordiske mytologi og fra den danske folketro. De får også indblik i, at mennesker på tværs af religion og kultur altid har skabt fortællinger om monstre for at kunne forstå den verden, som de selv er en del af.

Forfatter Morten Dürr har til projektet skrevet en oplæsningsbog i stort format med illustrationer af Julie Østergaard. Komponist Mathias Madsen Munch har komponeret et gennemgående lydspor, der fungerer som en musikfortælling til bogen, indspillet af et klassisk symfoniorkester.

Gennem ord, billeder og musik møder eleverne dermed forskellige monstre, som de efterfølgende skal undersøge, fortolke og kategorisere gennem lege, bevægelse og faktakort. Eleverne kommer også med egne bud på, hvad de selv er bange for, hvordan deres eget monster ser ud, og hvordan man kan overvinde det.

Under kirkebesøget hører eleverne om kirkens monstre. Hvem er de, og tror man på dem i dag? Projektet afsluttes med, at eleverne fremlægger deres egne monstre for hinanden.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Kreativ Julekasse

(0.-6. kl.)

Folkekirkens skoletjeneste har i år sammensat en skøn julepakke, som tager udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr den lille pige med svovlstikkerne. Pakken lægger op til hygge, kreativitet og refleksion.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Han gik sig over sø og land

(1.-3. kl.)

I dette undervisningsmateriale kommer eleverne til at arbejde med fem fortællinger fra Det nye Testamente: juleevangeliet,  bebudelsen,den barmhjertige samaritaner,vandringen på søen og påskefortællingen med fokus på Peters svigt.


I arbejdet med de bibelske fortællinger og deres betydning møder eleverne de tilværelsesspørgsmål, som historierne lægger op til og giver et muligt svar på. Eleverne inviteres til at spejle de gamle fortællinger i deres egne oplevelser og tanker og herigennem opnå en bevidsthed om, at de spørgsmål, som var vigtige i et fremmed land for 2000 år siden, også kan være vigtige for os i dag.


Til projektet er knyttet en hjemmeside, hvor eleverne på et interaktivt kort kan gå på opdagelse i det land, fortællingerne stammer fra. Herigennem får de viden om og forståelse for, at historierne ikke alene har betydning for mange kristne i hele verden, men også i deres opståen knytter sig til et bestemt geografisk område.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Dit og Mit - Hvor går grænsen?

(1.-3. kl.)

Dit og mit – hvor går grænsenhandler om hvad der sker, når man sætter grænser eller omvendt overskrider dem. Gennem en række kropslige øvelser – iscenesat af professionelle kampsportsinstruktører – afdækkes grænserne for dit og mit samt grænsen mellem dig og mig.igennem undervisningsforløbet gør eleverne sig nogle nære erfaringer med grænsebegrebet fra smårapserier af hinandens viskelæder til det at have
råderetten over sit eget værelse eller fx at kunne sige fra, når man føler sig krænket eller intimideret.

I relation til de fysiske øvelser lægges der via billeder og fortællinger op til små filosoferende samtaler om, hvorfor man ikke må stjæle? Hvorfor ejendomsretten er ukrænkelig?og hvad det vil sige at have en personlig grænse?

Under et kirkebesøg hører eleverne om Bibelens syn på grænser mennesker imellem og mellem Gud og mennesker.eleverne får en gennemgang af kirkens rum og opbygning og kommer dermed til at arbejde med synlige og usynlige grænser.er der usynlige grænser i kirken?eller må alle gå, hvor de vil?

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Hvad laver præsten?

(0.-3. kl.)

Hvad skal en præst egentlig tro og vide om Gud og Jesus? Hvor tit har præsten kjole på? og hvad laver præsten, når han eller hun ikke har kjolen på?
 

Dette miniprojekt sætter fokus på præstens alsidige job, der rummer livets yderpunkter fra vugge til grav. Forløbet består af et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne skal se, hvordan kirken er indrettet og høre hvilke arbejdsopgaver, der knytter sig til døbefont, alter og prædikestol.de skal også høre om de to sakramenter dåb og nadver og have en forklaring på, hvorfor præsten hælder vand på dåbsbarnet, og hvorfor de kristne spiserJesus, når de går til alter. Præsten fortæller også, hvad han eller hun bedst kan lide ved sit job, og hvad forskellen er på fx at være præst og lærer. Afslutningsvis får alle elever et hæfte med hjem, så de kan lave en lille fagbog om præstens job og kirkens indretning. Hæftet lægger op til at inddrage andre erhverv.
 

Det er projektets formål at præsentere præstens job via kirkens indretning og herigennem give eleverne en introduktion til kristendommens form (ritualer) og indhold (tro/forkyndelse)

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Lydspor

Leg med lyd i bibelske fortællinger (1.-3. kl.)

Hvordan udtrykker orgelmusik følelser og stemninger? og hvad betyder lyd som medfortæller og lydspor til en histories knudepunkter eller passager af lys og mørke? Projektet indledes med et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne sammen lytter sig ind i musikken og tolker, hvordan orglet kan skabe stemninger af glæde, sorg, melankoli og eufori. På skolen fordyber eleverne sig herefter i fem udvalgte bibelfortællinger, som alle beskæftiger sig med grundlæggende tilværelsesspørgsmål:noa,jonas, Moses, Maria-historien ogden lamme ikapernaum. Projektet sætter dermed fokus på sammenhænge mellem bibelfortællinger, tilværelsesspørgsmål og kirkens musikalske udtryk.


Til projektet er udviklet enit-platform, hvor eleverne online sampler deres egen musikfortælling af effektlyde og stumper af orgelmusik.desuden indgår der i projektet en animationsfilm, der tematiserer de eksistentielle spørgsmål gennem musik og lyd.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Den store fortælling og mig

Et projekt om Bibelens og hverdagens fortællinger (1.-5. kl.)

Projektet sætter fokus på den bibelske fortællings almene karakter og lader eleverne spejle deres egne oplevelser og erfaringer af liv og død, kærlighed og svigt, vrede, misundelse og egoisme – håb og drømme i en af de store fortællinger fra Bibelen.

Der arbejdes med genfortælling og forståelse af den valgte bibelske historie samt med at lave broen til eget liv – altså det at se det almene i fortællingen,som udvikling og støtte for den mundtlige fremstilling arbejder eleverne med en flot foldemappe, der kommer til at fungere både som værktøjskasse, idebank og afsluttende produkt.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Vand

Et projekt om betingelser for og trusler mod liv (1.-3. kl.)

Hvad er vand egentlig? og hvad bruger man det til? kan et menneske få for meget vand? og hvorfor spiller vand så stor en rolle i de fleste religioner?

Gennem dette tværfaglige projekt skal eleverne dels arbejde konkret og naturfagligt med vand og dets tilstandsformer – dels med vandets symbolske betydning gennem forskellige kreative udtryk.


Den naturfaglige del af projektet viser, hvordan vand på en måde har en dobbelt natur: På den ene side er vand en nødvendig betingelse for liv, mens det på den anden side kan udgøre en trussel mod liv og virke som et ødelæggende og kraftfuldt element, når der er for meget vand, som det sker med fx naturkatastrofer.


Den religionsfaglige del af projektet kaster lys over vandets symbolske betydning i relation til skabelse, syndflod, dåb og renhed. Det sættes der bl.a. fokus på gennem et spændende besøg i den lokale kirke, hvor eleverne får indblik i fortællinger og ritualer, der handler om vand. derudover vil eleverne stifte bekendtskab med vands betydning inden for henholdsvis islam og hinduisme.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Midt mellem stjernerne

(1.-2. kl.)

Projektet Midt mellem stjernerne skydes i gang med stjernekiggeri. Efterfølgende arbejder eleverne med stjerner fra både en naturvidenskabelig og en kristendomsfaglig vinkel. Fx hører eleverne om Nordstjernen, og hvordan den kan bruges til at finde vej, og om de Hellige Tre Konger, der også fulgte en stjerne.

Undervejs i projektet arbejder eleverne kropsligt med fagord, for hvordan kan begreberne undersøges, begribes og erindres med kroppen?

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Bibelen og Reformationen

(3.-4. kl.)

I 1517 hamrede Luther sine 95 tester op på kirkedøren i Wittenberg som en protest mod den katolske kirkes afladshandel og pavens magt. Luther mente ikke, at der stod noget i Bibelen om, at det var nødvendigt med et led mellem Gud og mennesker. Han læste Bibelen sådan, at ethvert menneske kunne tro uformidlet. Alle skulle ifølge Luther have mulighed for at læse Bibelen, og derfor oversatte han Bibelen til tysk.

I projektet skal eleverne arbejde med reformationen, Luthers oversættelse af Bibelen og den nye bogtrykkerkunst. Alle klasser laver som kreativt produkt deres egen klassebibel, hvor hver elev bidrager med en genfortælling af en bibeltekst og en billedfortolkning af teksten. Billederne laves i forbindelse med en kunstnerworkshop på skolen v/ billedkunstner Marina Pagh. Projektet afsluttes med en præsentation af de enkelte tekst- og billedfortolkninger, der er blevet samlet til en flot klassebibel.

Det er projektets overordnede formål at lære eleverne om bibeloversættelsens betydning i reformationen, om oversættelsers betydning for et indhold generelt og om betydningen af selv at kunne læse og forstå tekster i forhold til at leve som individ og borger i et demokratisk samfund.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Bud på Gud

(1.-3. kl.)

Det vrimler med forestillinger om, hvad eller hvem Gud er. Men, hvordan kan man overhovedet tale seriøst om det guddommelige i det 21. århundrede? Bud på Gud handler om at få eleverne til at arbejde med hvilke forestillinger, man kan gøre sig om Gud og det guddommelige: Nogle forestiller sig Gud som en gammel mand med skæg, andre forestiller sig Gud som en usynlig kraft.

I projektet bliver eleverne præsenteret for 10 forskellige bud på Gud samt en række billeder af, hvordan man i kunsten har tolket og forsøgt at vise det guddommelige og de egenskaber, man gennem tider og i forskellige religioner har udstyret guden eller guderne med. I arbejdet med gudsforestillinger kommer man også ind på at tale om livet og livsværdier i bredere forstand. Den forestilling, man kan have om det hellige, fortæller i høj grad noget om ens tilgang til livet og dét, man finder værdifuldt.

Når man taler om, hvad eller hvem Gud er, kommer man også ind på spørgsmålet om, hvem man selv er, samt hvor vi som mennesker kommer fra, hvorfor vi bliver født og dør, og om der eksisterer noget/nogen, som er før eller større end os. Der kan ikke føres bevis for Guds eksistens. Derfor må man tale indirekte eller i billeder om Gud og det guddommelige. Det er præcis, hvad der sker i dette undervisningsprojekt. Projektet afsluttes med et produkt (silkemaling), hvor eleverne abstrakt eller konkret udtrykker deres forestillinger om det guddommelige eller den religiøse dimension i tilværelsen.

Som inspiration til projektet kan man deltage i Religionernes dag, der handler om det guddommelige.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Hvad vil det sige at være menneske?

(1.-3. kl.)

Hvordan føles en følelse, hvor kommer den fra, og hvad kan den finde på?

I projektet skal eleverne, inspireret af Disneys filmsucces Inderst inde (2015), arbejde med de 5 grundfølelser: glæde, tristhed, frygt, vrede og afsky, der i filmen skiftes til at sidde i figurernes kontrolpanel og sætte dagsordenen for det, de siger og gør. I projektet skrælles mennesket billedligt talt som et løg, så eleverne både lærer om kød og blod, knogler og luftveje – om tanker og følelser, håb og drømme, ånd og ånde. Eleverne skal beskrive og forstå de fem følelser og deres måde at virke på inden i en selv og på andre. De skal lokalisere, hvor følelserne kan gemme sig og give sig til kende i kroppen, og de skal arbejde med, hvordan håndteringen af egne følelser påvirker relationen til andre mennesker, samt hvad relationen mellem følelser og tro er. Projektets etiske fokus tager afsæt i kristendommens budskab om næstekærlighed, ansvar og omsorg. Det overordnede formål er dermed at give eleverne handlingskompetence i forhold til mellemmenneskelige relationer.

Alle klasser tilbydes et kursus i førstehjælp (hvor de lærer at hjælpe og tilkalde hjælp) og et kirkebesøg, hvor kristendommens forståelse af næstekærligheden foldes ud. Hver elev laver undervejs i forløbet sin egen fagbog om menneskets fysiske, følelsesmæssige og åndelige lag – og bygger afslutningsvis sit eget indre landskab med personlighedsøer.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Skibet

(1.-3. kl.)

Hvorfor kaldes kirken et skib? Hvem er ombord på dette skib? Og hvor sejler det hen? Projektet tager udgangspunkt i billedet af livet som en sejlads fra vugge til grav og handler om skibet som religiøst og eksistentielt symbol.

Projektet indledes med et kirkebesøg, hvor præsten fortæller om kirkeskibets indretning og skibets kristne symbolik. Eleverne sendes herefter ud på ”livets sejlads” gennem kirkerummet, hvor de hører om ritualerne dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. Billedet af livet som en sejlads udfoldes i klassen med en fælles tørresnor, der illustrerer livet fra fødsel til død vha. en række kunstbilleder.

Gennem forløbet filosoferes der over eksistentielle begreber som glæde, tryghed, mod, smerte, tillid, sorg, frygt, taknemmelighed og håb.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Mod med mere

Om mod & livsmod i Bibelens & Astrid Lindgrens fortællinger (1.-3. kl.)

Er det modigt at slås? Eller er det modigt at lade være? Er livsmod noget man har? Eller er det noget, man får?

Gennem Lindgrens fortællinger Suser min lind, synger min nattergal og Pippi Langstrømpe samt bibelfortællingerne om David og Goliat (GT) og Zakæus (NT) bliver eleverne i dette projekt præsenteret for begreberne mod og livsmod. Det er projektets mål, at eleverne lærer at skelne mellem de to begreber og de forskellige måder, mod og livsmod kommer til udtryk på i hverdagen, litteraturen og i kristendommen.


Projektet starter med en lille film om børn, der fortæller, hvad de mener, mod og livsmod er. Midtvejs i forløbet skal eleverne på et oplevelsesbaseret kirkebesøg med fokus på de to bibelfortællinger. Til projektet er desuden udviklet et spil, der med afsæt i den anvendte litteratur giver eleverne mulighed for at udforske forskellige nuancer af mod.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Fra Livstræ til juletræ

(3.-4. kl.)

Projektet tager udgangspunkt i legenden om livstræet og ser nærmere på træet som livssymbol og billede på det guddommelige i kristendommen og andre religioner. Eleverne skal i biblioteksskoven på jagt efter mørke skove og hule træer i Brødrene Grimms eventyr, Grantræet og Det gamle egetræs sidste drøm hos H.C. Andersen samt brede bøge i nationalsangen og det ny livstræ hos Ingemann. I materialet er der idéer til tanke- og slægtstræer, dramaøvelser, en tur i skoven samt et vendespil om træet i kroppen.


Afslutningsvis besøger eleverne den lokale kirke og hører om, hvorfor man holder jul. Her indgår livstræet, korstræet og kundskabens træ som stationer, hvor eleverne udformer symbolsk julepynt (hjerter, jakobsstiger, engle og æbler). Pynten sættes på et hjemmelavet juletræ, der ”læses” som juleevangeliet fra stjernen i toppen til korset i bunden.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Klokken

(1.-3. kl.)

Hvorfor har man kirkeklokker? Hvornår, hvorfor og for hvem ringer de, og hvilke fortællinger knytter sig til klokken?


Med kristendommen kom klokken til Danmark. Det var kirkens klokker, der fortalte de omkringboende mennesker, hvornår de skulle gå i kirke, hvornår de
skulle bede, og hvad der ellers skete i samfundet. Kirkeklokker har derfor haft en helt central rolle i det danske samfund. I dag ringer kirkeklokken stadig solen op og ned hver dag, mens kirkeklokkens kimen indvarsler og ledsager kirkelige højtider og fester såvel som sorg og død.


Projektet tager udgangspunkt i et besøg i den lokale kirkes klokketårn og giver de yngste elever mulighed for at gøre sig erfaringer med kirkeklokken på nært hold: Hvordan lyder klokken? Hvordan ser den ud? Hvorfor sidder den i tårnet? Hvad er kirkeklokkens historie, og hvordan bruger man den i kirken?

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Ansigt til ansigt

(1.-3. kl.)

Ansigt til ansigt er et tværfagligt projekt om etik og identitet, der handler om at blive set og om at se den anden. Fokus vil være på gensidig tillid og ansvaret for hinanden. Projektet tager udgangspunkt i teorien om ansigtets etik, som bl.a. går ud på, at der er grænser for, hvad man kan gøre ved hinanden, hvis man formår at stå ansigt til ansigt og se den anden.


Projektet har til formål at lade eleverne arbejde med konkrete aflæsninger af eget og andres ansigtsudtryk samt respons og handlemåder i forhold til aflæsningen.
 

Eleverne skal arbejde med betydningen af de sproglige udtryk som fx at tabe ansigt, stå ansigt til ansigt, vende den anden kind til og derefter bearbejde forståelsen i en række dramaøvelser sammen med en professionel skuespiller. De skal arbejde med pointen om at blive set i kristendommen og særligt i Bibelen, hvor bl.a. fortællingen om Zakæus vil stå i centrum. Aflæsningen af ansigtet videreføres i billedkunst, hvor eleverne skal male et selvportræt ud fra en bestemt kunsthistorisk stil og tegne en ven/klassekammera

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Drømmehaver

(1.-3. kl.)

Hvordan ser din drømmehave ud? Hvad kan man egentlig bruge en have til? Findes der haver, som både er for de levende og for de døde?


En kirkegård er også en have. Ofte er den udformet smukt og idyllisk, ja måske næsten som en lille paradishave, som på den ene side er stille og fredfyldt og på den anden side travl og summende af fugle og egern ? gartnere og gravere.
 

Projektet indeholder:
1. Projektet begynder med en omvisning på Vinderød Kirkegård. Her er der for tiden en udstilling med skulpturer og gravsten, der står placeret mellem kirkegårdens grave. Omvisningen vil handle om havens særlige rum og symboler – om gravtyper, træer, blomster, lys, grus og græs. Der vil være forskellige lege og opgaver knyttet til udstillingen.


2. Et undervisningsoplæg med baggrundsstof til læreren om kirkegården som begravelsesplads, have og paradisbillede, elevopgaver samt forslag til en workshop, hvor eleverne kan lave deres egen ‘drømme-have’ og komme med deres bud på en gravsten.

Hvis det ikke er muligt at besøge udstillingen i Vinderød, kan man få en omvisning på sin lokale kirkegård.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Engle-stomp

Et salmesangsprojekt (3.-4. kl.)

Dette skoleårs møde med den danske salme handler om engle. Projektet ser på forskellige fremstillinger af engle i Bibelen, i kunsten og i salmerne – samt på de skiftende opfattelser af engle gennem tiden.
 

Projektet indeholder:

1. Et undervisningsoplæg med en introduktion til temaet og fortolkninger af projektets salmer. Elevop- gaver samt forslag til en engle-workshop.


2. En CD med de salmer, der indgår i projektet: Sov sødt barnlille, Nu ringer alle klokker mod sky, Opstanden er den Herre Krist, Velkommen igen Guds engle små, Nu kom der bud fra Englekor og Du kom til vor runde jord.
 

3. Stomp-afslutning i kirken

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Søskendestrid

Fra kuffert til storyboard (1.-3. kl.)

I Bibelen er strid og splid mellem søskende et gennemgående tema, som kendes fra fortællingens begyndelse med historien om Kain og Abel. Projektet tager udgangspunkt i de bibelske fortællinger om søskenderelationer og lader eleverne relatere disse fortællinger til deres egne erfaringer med søskendekonflikter.


Projektet indeholder:

1. Et kirkebesøg, hvor præsten fortæller vha. en kuffert med figurer og genstande.


2. En elevavis med billeder, opgaver og spørgsmål, som eleverne kan bruge på klassen.


3. Tegneworkshop: Illustrator Birgitte Ahlmann laver storyboards med eleverne. Dialog/tegneundervisning: Stærke følelser og deres visuelle udtryk.
 

Kirkebesøget:

Under kirkebesøget vil præsten fortælle om søskendeforhold i Bibelen, eksempelvis Kain og Abel (misundelse), Isak og Ismael (sammenbragte børn), Jakob og Esau (ulige tvillinger), Josef og hans brødre (fars kæledægge), Maria og Martha samt Den fortabte søn (uretfærdighed). Fortællingerne vil blive dramatiseret med ting fra præstens kuffert – og hjælp fra eleverne. Dialogen vil berøre begreber som uretfærdighed, misundelse, vrede, strid, sorg og kærlighed. Eleverne får undervejs mulighed for at bidrage med egne erfaringer med søskendestridigheder.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Gaven

(2.-5. kl.)

Hvad er en gave? Hvad betyder det at give/få en gave? Hvorfor giver vi julegaver?

Målet med dette salmesangsprojekt er at sætte fokus på julegavetraditionens sammenhæng med kristen- dommens opfattelse af Kristus som Guds gave, samt i bredere perspektiv at se på forståelsen af livet som gave. Eleverne vil gennem projektet få mulighed for at arbejde med andre af julens symboler og traditioner som træer, stjerner, hjerter, engle, glimmer og lys.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Tro og viden

Om livets fakta og forunderlighed (1.-10. kl.)

Projektet har til formål at give eleverne et nuanceret billede af, hvordan verden og livet kan være blevet til og har udviklet sig. I materialet beskrives denne proces i forskellige verdensbilleder. Projektet giver eleverne mulighed for at arbejde med tilværelsesspørgsmål omkring universets oprindelse og verdens skabelse samt livets tilblivelse og forgængelighed.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Fastelavn

Fest og faste (1.-3. kl.)

Hvad handler fastelavn om? Hvorfor slår vi katten af tønden? Og hvad har kristendommen med fastelavnsboller at gøre? I forløbet indgår et præstebesøg, hvor
den lokale præst vil fortælle om fastens betydning og om fastelavnens folkelige og religiøse symboler.
 

Lærerkompendiet lægger op til at lave en maskeworkshop og et efterfølgende dramaværksted på skolen. Eleverne skal udforme en maske ud fra arbejdet med
fasten. Maskerne skal bruges i dramaværkstedet, hvor eleverne først opvarmer med nogle dramaøvelser og derefter tager maskerne på og giver dem deres eget liv.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang

Tunger af ild - Pinseprojekt

Om sprogforståelse og sprogforvirring (1.-3. kl.)

Pinsen er ofte en glemt højtid, så hvorfor bliver pinsen fejret? I projektet kan eleverne selv opleve pinsen på egen krop igennem sang, dans, drama og talekor. I forløbet arbejdes der bevidst med sanserne og der er specielt fokus på de kinæstetiske og taktile læringsstile.

 

Tryk for tilmelding til projekt
Husk at du kan tilmelde din klasse til flere projekter på én gang


Folkekirkens Skoletjeneste Frederiksværk Provsti
Post: Sygehusvej 5, Esbønderup, 3230 Græsted
Kontor: Sct. Laurentius Huset, bagerstrædet 6, Esbønderup, 3230 Græsted
Mette Berndsen // 20 48 81 88 // mette@fsfp.dk & Christine Munck Birch // 29 91 90 10 //christine@fsfp.dk